Cookingclass en Vulcano sunrise☀️

7 oktober 2017 - Ubud, Indonesië

06-10-2017

Hello, zoals ik in mijn laatste blog noemde zit dit hostel vol met Nederlanders en dat is onwijs handig. Ik heb veel tips gekregen en ga ze zeker gebruiken!

Vandaag op het programma; cookingclass. Via het hostel heb ik een arrangement geboekt en wordt om 08:30 uur opgehaald door Rash. Als ik bij hem in de auto stap zitten daar 2 Australiërs en Duitse. Met z’n allen rijden we naar de lokale groente en vleesmarkt en mogen een rondje doen door alle kramen. Als normale toerist zou dit niet echt een plek zijn waar je even binnen stapt maar het is echt de moeite waard. Alle vreemde soorten groente en fruit (vooral  vers en heerlijk van geur) komen echt binnen en ik kijk zoals gewoonlijk mijn ogen uit. Het is veel hetzelfde maar het is zo tof om te zien hoe vrouwen achter de kramen vanalles doen met verschillende ingrediënten en totaal niet opdringerig zijn maar dankbaar voor je interesse en bezoek.

Next stop; rijstvelden. Deze komen ondertussen wel een beetje mijn neus uit want overal waar je komt zijn ze hetzelfde (en ik ben nog maar 5 dagen hier😛). Maar de rijstvelden die we nu bezoeken zijn van de familie van onze host en we mogen er middenin gaan staan. Na zijn uitleg rijden we door naar het lokaal. Het is een ‘familie tempel’ een groot stuk grond met verschillende beelden erop en 3 plekjes om te zitten, kijken en koken.

Op een enorme tafel staan verschillende borden uitgestald vol met ingrediënten en stuk voor stuk krijgen we uitleg hoe we dit zullen gaan gebruiken. Omdat er nog 4 zijn aangesloten hebben we best een grote groep en maken we paren om aan de slag te gaan. Stapsgewijs worden we begeleid en maken we heerlijke gerechten; saté ajam, Bali curry, fish plate en green pancakes. Tussendoor mogen de koks natuurlijk alles proeven haha, mijn mond staat meermalen in de dik van de chilli maar het is zo’n smaakbom steeds.

Als alles is gekookt, gebakken en gebraden mogen we aanschuiven om als eerste een offerritueel (staan hier voor alle deuren en winkels) in elkaar te zetten zoals de locals dat doen en daarna wordt het buffet opgediend. De buik is er vol van 😏🤤

Het is ondertussen al 14:00 uur en wanneer ik teruggebracht ben bij mijn hostel ga ik vandaag opnieuw een rondje Ubud doen. Het is overdag op straat nog drukker en het verkeer is ongekend.. Ik struin een markt af, bekijk een typische Balinese dans en wordt verrast door een ritueelsgroep die door de straten wandeld en enorm veel kabaal.

Omdat mijn lunch zo groot was eet ik vanavond een lekker burger in het hostel en voeg me weer bij de groep Hollanders in de lounge. De sfeer slaat in één keer om want er worden bedbugs ontdekt in de bedden en iedereen fokt elkaar op en bijna het halve hostel loopt leeg. Had ik al gezegd dat ik muggenbultjes had? Nou dat zijn dus bedbugs, maar ik heb er geen last van en ik besluit gewoon te blijven. Het hostel biedt aan mijn kleding te wassen en morgen volgt een grote schoonmaak van de matrassen dus; i’ll be fine. Los van de stress om de bedbugs doe ik lekker mijn ding en boek mijn volgende hostel op Gili air 😌 en boek ik nog een uitstap; morgenvroeg beklim ik vulkaan Batur 💪🏻.

Hallo buggies ik kom lekker in m’n bedje liggen voordat de wekker om 01:30 uur gaat 🙈

07-10-2017

Pffffff...... heb je wel eens willen smijten met je wekker? Nou, ik vandaag wel😂. Ik heb totaal geen slaap gehad voor de adrenaline die ik had voor de beklimming en voor ik het wist ging het rot ding af.

Om 02:00 uur stond er opnieuw een chauffeur voor me klaar en met nog een meisje uitvoer hostel reden we naar de vulkaan. Voor we aan de tocht begonnen kregen we een lekker bakje thee en gebakken banaan. De groep bestond ondertussen uit 4 mensen; Carolina (Schotland) Iris (UK) en Raymond (Australië) en de lol overheerste direct in, ik heb echt in mijn broek gepiest van het lachen. Waarschijnlijk ook vooral vanwege de moeheid en adrenaline want ik was er klaar voor.

Samen met friend Aram begonnen we aan de flinke tocht van 4,5 km omhoog. In het pikke donker, met een zaklamp enje wandelschoenen aan stijl omhoog; odieus.. de domeinen in Haamstede zijn er echt niks bij. Ik heb flink afgezien en me rot bezweette maar als je na 2,5 uur klimmen en klauteren de top haalt vlak voor zonsopkomsten dat het alle pijn en zweet helemaal waard. Het uitzicht was wat mistig en de zonsopkomst zou. Iet heel helder zijn maar om 06:18 uur trok het helemaal open en heb ik met open mond staan kijken naar wat er om me heen gebeurde. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo iets moois gezien en ik was er echt van onder de indruk. In het arrangement zat een ontbijt en terwijl de gidsen hun tassen open trekken om iedereen er 1 te verschaffen komt er een kudde met wilde apen het gebied op gerend en moet je echt opletten waar je alles laat. De apen genieten heerlijk van de aandacht en al het ete wat ze krijgen en ze klimmen zelfs op mensen. Overal worden foto’s en filmpjes geschoten want dit moet je meenemen naar huis.

Als de zon op gekomen is valt de menigte een beetje uit elkaar en verspreid zich nog verder uit over de vulkaan. Achter de top ligt een actieve krater waar de rook/stoom heerlijk vanaf komt. Opnieuw schieten we allemaal plaatjes voor het thuisfront en kijken we onze ogen uit. Om 08:30 uur is het tijd om naar beneden te gaan. Als je dacht dat naar boven zwaar was dan heb je naar beneden nog niet meegemaakt 🙈. Alle losse stukken lava en steen zijn gevaarlijk en je moet goed kijken waar je je voeten neerzet; mijn ANWB wandelschoenen zijn iig goedgekeurd!! Eenmaal beneden bedanken we onze gids en stappen we in de taxi. Iedereen valt direct in slaap en wordt pas wakker als we arriveren bij het eerste hostel. 3 hostels later ben ik ook weer waar ik zijn wil en klim ik onmiddellijk onder de douche en hang ik wat rond voor ik in bed kan (deze wordt gereinigd door de schoonmakers).

Ik wordt net geroepen dat mijn bed klaar is en ik ga jullie weer verlaten en achterlaten met leesvoer. Ik wil iedereen bedanken voor de lieve berichtjes 😘😘 ik mis jullie allemaal heel erg, maar dit land haalt het beste in mij naar boven en ik ga er nog meer uit halen!

Keep you guys posted😘❤️

1. Jannie:
    7 oktober 2017
    Jeh wat een verhaal. Wat een ervaring meid een om nooit meer te vergeten. Daar ging je toch voor😇Om zen te worden nou volgens mijword je dat wel. Geniet er nog maar van maar blijf weg bij de vulcanen(je luistert ook nooit)😜En laat de apen en de bedbuggs maar lekker daar. Geniet er nog maar van love you💋💕
  2. Oma Hierden:
    7 oktober 2017
    WAt mooi wij hebben je prachtige fotos ook bekeken geweldig geniet lekker
  3. Lineke wessel:
    7 oktober 2017
    Wat gaaf allemaal Sandra geniet op afstand met je mee.😉
  4. Lisanne:
    7 oktober 2017
    Gaaaf!!! Wat een verhaal weer supper goed geschreven zat er helemaal in. Je geniet lekker zo te lezen. Veeell succes en geniet er nog maar van😘
  5. Astrid:
    7 oktober 2017
    Weer heerlijk om te lezen, thx!
  6. Xandra van Steenis:
    7 oktober 2017
    Geweldig leuk om je reisverslag te lezen.
  7. Fred:
    7 oktober 2017
    Heerlijk om te lezen, blijf genieten
  8. Oma en opa Engels:
    8 oktober 2017
    Sandra wat weer een mooi verslag het is een lust om te lezen als er weer nieuws is van jou.we vinden het fijn dat je het zo naar je zin hebt en geniet er van xxxxxxxxxxc
  9. Oompie:
    8 oktober 2017
    Super om te lezen dat je je zo vermaakt San. Ik weet precies wat je doormaakt. Behalve die bedbugs dan😆 Iedere dag weer een verrassing. Met volle teugen alles tot je nemen.
  10. Papa:
    9 oktober 2017
    Schat, je hebt de tijd van je leven, dat lees ik in iedere zin. Prachtig....En nog zoveel te doen en zien.....xxxx