Secret Mushroom🍛🍛

9 oktober 2017 - Ubud, Indonesië

08-10-2017

Hello,
Hé vandaag is papa jarig. Vanuit Bali een hele dikke kus lieve papa❤
Het valt verbazingwekkend mee met de spierpijn die ik heb na de toch van gisteren. Ik stap fris en fruitig uit bed en plof neer in de lounge om daar op mijn chauffeur van vandaag te wachten.

Ik heb een privé chauffeur geboekt welke mij vandaag naar 6 van de leukste en mooiste bezienswaardigheden van Ubud en omstreken zal rijden en me meer zal vertellen over de cultuur en het land. Zijn naam is Wayan en praat gelukkig top Engels en al heel snel hebben we een goed gesprek en heb ik het gevoel dat het vandaag wel goed gaat komen. Terwijl we het parkeerterrein afrijden begint het moker hard te regenen (regenseizoen start vroeg dit jaar volgens de locals) en we beslissen om de eerste stop te maken bij iets wat half binnen/half buiten is.

1: Luwak coffeeplantage
Het is zo onwijs grappig om te zien hoe een speciale soort kat de basis is van het proces om koffie te maken. Deze kat loopt rond op de plantage en eet alleen de rijpe en goeie bonen, hij poept ze daarna uit en er volgt een proces wat alleen met de hand gebeurd. Er komt totaal geen fabriek aan te pas en ik mag een blik werpen op het gehele proces. We lopen een rondje door het gebied en opnieuw bewijzen mijn ANWB wandelschoenen dat ze het geld goed waard zijn want ik ga gelukkig niet op mijn bakkes. Wisten jullie dat ananassen uit de grond groeien? Ik dacht dus serieus aan een boom 🤣🤣 De tour word afgerond met een proef-sessie en ik krijg een plank met 14 verschillende soorten thee en koffie smaken. Mijn guide en ik kletsen er flink op los en we wachten lekker tot het weer droog is. Ik haal in het winkeltje nog de lekkerste smaak thee en Luwak koffie voor thuis want ik ga het iedereen laten proeven 😉

2: Rijstvelden
Mhua, ik ben niet zo onder de indruk want als je ze gezien hebt heb je ze eigenlijk allemaal gezien. Er wordt ook continue om een donatie gevraagd terwijl ik al entree heb betaald en het alleen maar op 1 route hangt. Ik loop 3 trappen af en het is zo bagger heet dat ik alleen maar rond me heen kijk en het in me opneem maar dan beslis om me weer bij m’n chauffeur te voegen.

3: Holy water temple
WAUW! Ik ben totaal niet zweverig aangelegd en heb niks met reïncarnatie, yoga of meditatie. Maar de sfeer die hangt in de tempel is echt hemels en ik wordt er helemaal stil van en mijn gedachten zijn helemaal leeg. Er is een ceremonie gaande en het is wat druk en kleurrijk maar als je je bij de fontein voegt is er niks van te merken. Verschillende mensen gaan in speciale sarongs het water in en via een aantal fonteintjes laten ze zich ‘reinigen’. Zelf twijfel ik maar beslis om het niet te doen omdat ik nog een hele dag moet.

4: elephantcave
What a waste of time and money.... Echt zo bagger, zo bagger dat ik al binnen 10 minuten er weer uit ben. Het enige wat mooi is om te zien zijn de beelden. Maar omdat het een beetje te toeristisch is aangekleed en de fontein leeg staat is er echt geen bal aan.

5: tembangan waterfall
Omdat het vandaag geregend heeft wordt er aangegeven dat het water bruin zal zijn en ruw tekeergaat en dat je dus niet mag zwemmen of eronderstaan. Vanaf de boventempel bekijk ik de gehele omgeving en ik besluit niet de 350 treden af en op te gaan. Maar hij is wel super gaaf om te zien!

6: Best of Buddha factory
voor ons Nederlanders; buddha to buddha oftewel HEAVEEEEEEEEN 😇😇😇 Ik mag rondkijken in de fabriek waar er meer dan 20 mannen achter een eigen tafel zitten en hun eigen stukje van een ring, armband, ketting of oorbel maken en aanzetten. De vraag komt natuurlijk; is het wel goed, hygiënisch en geen slavenarbeid ofzo? Nee, de omstandigheden zijn goed! Goeie ventilatie, aparte eet/drink ruimte en er hangt overal een papier met rusttijden voor de toeristen. Het winkeltje ligt wat achtergelegen maar als je binnenstapt is het lekker fris en stap je binnen in een gezellige ruimte. De met de hand gemaakte sieraden liggen uitgestald op verschillende corners en je mag alles bekijken, aanraken, passen en er is zelfs WiFi voor de toeristen om het thuisfront te contacten. Want ja, wie wil er nu niet een origineel sieraad uit Bali (en de prijs is ook nog eens fijn😉)

Het is ondertussen 17:30 uur en ik ben HE-LE-MAAL GESLOOPT!! Het is dat Wayan tegen me blijft praten anders viel ik in slaap.
Ik ben vandaag steeds 2 meiden uit mijn hostel tegen gekomen en zodra ik terug kom daar loop ik weer tegen ze op. We gaan gezellig met z’n 3e naar happy hour en een hapje eten. (Er komt van mijn powernap dus weer niks terug 😛) In de bar ontmoeten we Maria uit China en met wat cocktails achter de kiezen kun je je wel voorstellen hoe de sfeer erin zit 🙈

Zodra we willen wisselen naar een restaurant begint het OPNIEUW keihard te regenen. We hebben gelukkig poncho’s bij ons maar het blijft kak. De regen hier is wel anders als in Nederland; het valt nog steeds naar beneden en maakt je nat😏😂 Maar de temperatuur blijft gemiddeld 25 graden en de luchtvochtigheid wordt klam. Als we dan eindelijk geld gepind hebben en een restaurant wat voldoet aan al onze eisen proosten we maar gauw met een Bintang. Onder het luid gezang van 2 Balinese mannen die Justin bieber en Adèle proberen te doen eten we onze pizza en nasi goreng en dan is het toch echt tijd voor bed.. Ohja.. ik moet ook nog inpakken en mijn transfer boeken🙈 morgen vertrek ik naar Gili air.

Slaap lekker luitjes en tot in Gili!

Oh!! Nog even om iedereen gerust te stellen (want ik krijg veel de vraag) Maar het alleen reizen bevalt me uitstekend. Ik kom lekker uit m’n comfortzone of loop tegen een muur op en kom mezelf tegen. Maar ik ontmoet loads of people en ik ben nooit echt alleen. Don’t worry, ik ben een gezegend en ontspannen meisje wat ultiem geniet.

09-10-2017

Tijd om door te reizen. Ik heb een transfer met boot geboekt naar Gili air. Het is 1 van de 3 eilanden.
Gili air; klein maar fijn en een hele chille sfeer (zeggen ze)

Gili trawagan; zelfde als Kuta, veel toeristen, alleen maar zuipen en feesten en vooral; The special mushroom😉

Gili meno; honeymoon Island. Dus vooral koppels en pas getrouwde stellen. En ik ben echt maar alleen 😛

Om 07:00 uur wordt ik op gehaald en ga ik naar Pandangpai waar ik de speedboat zal pakken naar het eiland. De rit duurt lang maar ik sluit gewoon mijn ogen en voor ik het weet ben ik er. Ik Pandangbai loop ik bepakt en bezakt naar de haven en denk zo in te stappen; maar hé CHILL op zijn balinees! Het duurt 1,5 uur voor ik eindelijk op de boot mag stappen maar ik heb een onwijs lekker plekje bovenop en kan zo genieten van muziek en de zon en wind.

Zodra we wegvaren wordt ons al Bintang aangeboden maar omdat ik slecht gegeten heb en me al niet zo tof voel houd ik het lekker bij water.
Ik schrijf in mijn dagboek en maak foto’s en als de zon dan helemaal doorsteekt leg ik mij heerlijk neer.

Akon, vengaboys en allerlei oude knallers komen uit de speakers en stiekem doet het me de meiden wel echt missen. Lise, Marjolein en Cisca; ik mis jullie!! (Ik mis iedereen natuurlijk, maar dit doet me denken aan old times)

De tocht is heerlijk ontspannen en lekker liggend in het zonnetje kom ik hem prima door. We meren bij trawagan, meno en dan air aan en de ontspannen sfeer knalt direct op je af. Helder blauwe zee, witte of zwarte zandstranden, geen auto of gemotoriseerd voertuig te bekennen; ik vindt het nu al top!
Het enige wat ik niet top vindt is het feit dat ik door de wind niet gemerkt heb door mijn zonnebrand heen (goed hé Lise!) dat ik zo verbrand ben als een tomaat 😔 dat word even doorbijten..

De chauffeurs van paard en wagen vallen de toeristen bijna aan en voor een goedkope prijs brengen ze je het eiland rond.

Dat het eiland geen gemotoriseerde voertuigen heeft is echt super top. Maar de paard en wagens ogen toch niet heel fijn. Paarden zijn erg dun en het is veel geschreeuw tegen ze. Maar mijn app maps.me verteld me dat ik het hele eiland over moet lopen en beslis toch om het te proberen. Uiteindelijk valt het wel mee en worden de paarden ook verzorgd voor we gaan en als we aankomen, maar ik denk toch dat ik voor een fiets ga de komende dagen.

Ik arriveer in Bendagang backpackers hostel en (volgens mij zeg het heel veel) maar de sfeer oogt direct chill. Het gehele terrein bestaat uit hutjes van bamboe, de receptie is gemaakt van een boot, er is een zwembad in de vorm van een paddenstoel en er zijn ook gewoon buitenbedden.

Ik krijg een kamer toegewezen in een dorm met gewone stapelbedden en airco. Maar pff... Sandra krijgt de bovenste 😒 We doen het er maar mee maar echt tof vindt ik het niet, want zoals jullie weten ben ik wat lomp aangelegd en wil echt niet iedereen tot last zijn als ik vanacht moet plassen.

Ohja, over plassen en poepen gesproken.. ik heb al aantal dagen last van m’n buik en moet constant naar de Wc. Norit helpt niet echt en ik blijf maar water drinken. Maar goed, we slepen ons er wel doorheen.

Weer terug naar het hostel. Ik beslis na inchecken direct wat deze komende dagen gaan worden; ultiem chillen, bijkomen en vooral heel weinig doen. Lekker fietsje huren, snorkelen, eten, hangen. (Misschien wel the special mushroom proberen 🙃 maar ik vindt het nogal spannend)

Vanavond eet ik met 2 kamergenoten bij een ‘beroemde kok’ in het restaurant? Ik kijk daar niet echt naar ik lees gewoon de menu’s en kies er 1 die er goed uit ziet. Dit was dan wel echt mega lekker; jammer van de pittige smaak maar m’n tong en lippen doen het nog.

Ik heb net gedoucht en ga zo richting bed. Kijken of dit tomaatje een oogje dicht kan doen 🍅🍅

De WiFi is echt 10x niks.. moet je in allerlei gaten wringen om iets te krijgen en als je iets hebt dan duurt het eeuwen. Morgen ga ik een simkaart kopen en hoop ik jullie sneller van leesvoer te kunnen voorzien.

1. Tineke:
    9 oktober 2017
    lievr sandra.zo trots op je. blijf heerlijk genieten.je leven zal na deze reis nooit meer hetzelfde zijn.
  2. Lucien:
    9 oktober 2017
    Super trots op jou en wat leuk dat je er zo van geniet.
    Gr je buurmannetje.
  3. Papa:
    9 oktober 2017
    Weer mooie dingen gezien en gedaan..De reis gaat voort, en ik blijf genieten van je berichten.....Hou van je....xxx
  4. Oma Hierden:
    9 oktober 2017
    We hebben weer reuuese van je verhaal genoten geniet maar lekker
  5. Fred:
    9 oktober 2017
    Ik zit alleen van je verslag al te genieten, wat moet jij daar dan wel niet genieten. Zet hem op!
  6. Oma en opa Engels:
    9 oktober 2017
    Sandra wat een prachtig verhaal opa en oma hebben zo genoten van je verslag dat we aangebrand vlees hadden niet meer aangedacht dus geen vlees vandaag en jij maar lekkere gerechten voor de neus krijgt heerlijk voor jou meid hou je goed en geniet van alles xxxx😍😘😘😘😍
  7. Irma:
    10 oktober 2017
    Jeetje Sandra... wat een fantastische verhalen . Wat een avontuur geniet er nog van en....blijven schrijven hè.
    Gr.Irma